ÅF vinner Norska ljuspriset 2015 för Østbanehallen

tors, 03/12/2015 - 17:00 CET

ÅF bidrog nyligen till att förvandla Oslos första järnvägsstation Østbanehallen till ett attraktivt restaurangtorg och en shoppingoas i stadens centrum. Igår kväll vann ÅF Norska ljuspriset 2015.

– Jag är så stolt över mitt projektteam, säger en uppenbart rörd Morten Jensen, chef för ÅF Lighting i Oslo. Vi har lagt ner mycket arbete på det här projektet och jag tror att vi har skapat en förstklassig lösning som har alla de speciella kvaliteter som är typiska för nordisk ljusdesign.

Teamet på ÅF Lighting har designat en komplett ljuslösning för Østbanehallen, bland annat funktionellt ljus i hela hallen och specialdesignade ljuslösningar för att skapa en unik och behaglig atmosfär. När Østbanehallen först byggdes hade den en öppen fasad mot öst, så att ljuset från den uppgående solen släpptes in och fyllde den stora hallen. Den nya ljusdesignen består bland annat av en iögonfallande pixelvägg som återigen gör ljuset och soluppgången till en del av byggnaden och symboliserar en ny dag och nya resor.

Juryn beslutade sig för att ge utmärkelsen till Østbanehallen eftersom den ”visar vad god ljusdesign kan göra med ett utrymme, ett rum eller en byggnad.” Dessutom underströk juryn hur den väl avvägda balansen mellan det funktionella och det scenografiska ljuset skapar en enhetlig visuell upplevelse med en stark identitet.

Østbanehallen vann i kategorin ”Bästa interiöra projekt 2015.”

Projektteamet: Morten Jensen, Helga Iselin Wåseth, Wiggo Pedersen Evensen, Gry Frellumstad, Geir Sire, Pizzie Holmsted

Kontakt: Morten Jensen, ÅF Lighting, morten.jensen@afconsult.com

Foto: Tomasz Majewski

<p>ÅF is an engineering and consulting company for the&nbsp;energy, industrial and infrastructure markets, creating progress for our clients&nbsp; since 1895.&nbsp;By connecting technologies we provide profitable,&nbsp; innovative and sustainable solutions to shape the future and improve people's&nbsp;lives.&nbsp;Building on our strong base in Europe, our business and&nbsp;clients are found all over the world.&nbsp;</p><p>ÅF – Innovation by experience.</p>