AFRY förvärvar Carelin Oy, ett finskt ledande bolag inom projektledning för förnybar energi

fre, 01/03/2024 - 09:00 CET

AFRY förvärvar Carelin Oy, en finsk marknadsledande leverantör av tjänster inom projektledning, samt drift och underhållstjänster inom förnybar energi.

Förvärvet kommer att komplettera AFRYs erbjudande inom förnybar energi och möjliggöra tjänster för hela livscykeln, från projektutveckling till Owner's Engineering samt drift- och underhållstjänster. Förvärvet är en fortsättning på uppbyggnaden av AFRYs kapacitet inom vind- och solkraft genom strategiska förvärv i Europa under de senaste åren.

"Att minska koldioxidutsläppen är en viktig drivkraft i den hållbara omställningen och att stärka vår position inom förnybar energi är en viktig del i vår affärsstrategi. Med Carelin tillför vi bredd och djup till AFRY och till den finska sektorn för förnybar energi, så att vi kan erbjuda fullständiga livscykeltjänster för kunder inom den förnybara sektorn", säger Linda Pålsson, EVP och Divisionschef på AFRY.

"Carelin-teamet har supporterat kunder i Finlands mest betydande investeringsprojekt inom förnybar energi, samt byggt upp omfattande experttjänster för produktionsfasen i vindkraft. I framtiden kommer vi tillsammans med AFRY att kunna erbjuda våra kunder bredare serviceerbjudande inom alla områden av förnybar energi. AFRYs förståelse för vår kundbas, uppskattning av Carelins historia och medarbetare, samt vår gemensamma vision om tillväxtpotentialen för experttjänster inom förnybar energi är en utmärkt start som en del av AFRY", säger Ville Alatalo, VD på Carelin.

Carelin Oy är verksamt inom vindkraft, solenergi och energilagring. Företaget är marknadsledande på den starka finska vindkraftsmarknaden och är väl positionerat för att dra nytta av den växande efterfrågan på solenergi och energilagring.

Carelin Oy har varit involverat i nästan hälften av alla vindkraftsinvesteringsprojekt i Finland sedan 2017 med tjänster så som projektledning, platsövervakning, tekniska inspektioner och rådgivningstjänster för byggförberedelser. Utöver projekttjänster tillhandahåller Carelin Oy energi- och underhåll av egendom som inkluderar livscykelhantering under driftsfas, samt platstjänster, inklusive obligatorisk och frivillig inspektion och revisionstjänster över hela egendomens livscykel.

Företaget grundades 2017 och har kontor i Seinäjoki, Uleåborg,Tammerfors och Ylivieska i Finland, sysselsätter cirka 40 personer och rapporterade en omsättning på 60 miljoner kronor 2023.

Carelin Oy kommer att konsolideras i AFRY från och med mars 2024.

För mer information, kontakta:

Andrea Giesecke, Head of PR AFRY

Andrea.giesecke@afry.com

+46 762 655 216

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.

Making Future