AFRY tilldelas uppdrag för ett storskaligt solkraftsprojekt på Filipinerna

mån, 25/03/2024 - 08:00 CET

Aboitiz Solar Power, Inc, ett dotterbolag till Aboitiz Power Corporation (AboitizPower), har utsett AFRY till owners engineers för uppförandet av en 172 MWp solcellsanläggning inklusive nätanslutningsarbeten. Projektet, som ligger i Negros Occidental i Filippinerna, kommer att generera förnybar energi ut i elnätet.

AboitizPower är ett av de största kraftbolagen i Filippinerna. Calatrava-projektet är ett av fem i AboitizPowers portfölj av solenergiprojekt, som har nästan 1 000 MW förnybara energiprojekt i pipeline, med planer på att bygga minst 3 700 MW fram till 2030.

Calatrava-projektet sträcker sig över cirka 143 hektar relativt platt terräng med böljande sluttningar och kommer att använda en fast markmonterad solenergianläggning som planeras att anslutas via 230 kV spänning till Calatrava transformatorstation.

AFRY kommer att spela en nyckelroll i projektet genom att tillhandahålla projektledningsstöd, designgranskning och supporttjänster under byggandet och driftsättningen av solkraftverket, inklusive sammankopplingsanläggningen upp till Calatrava transformatorstation. Projektets målsättning är att börja exportera el till nätet i slutet av 2024.

"AFRY är stolta över att ha blivit utvalda som Owner's Engineer i detta stora solenergiprojekt. Samarbetet med AboitizPower visar på AFRYs förmåga att utveckla hållbara energilösningar och en ambition att accelerera omställningen till ett rent energisystem”, säger Nicky Gemperle, VD för AFRY Philippines.

AFRY är ett av de största teknikkonsultföretagen inom kraftsektorn i Filippinerna och stöder landets övergång till ren energi genom att bistå projektägare, långivare och entreprenörer med tekniska, marknadsmässiga, miljömässiga och sociala rådgivningstjänster, Engineering Procurement and Construction Management (EPCM) samt drift- och underhållsrådgivning.

Läs mer om AFRYs verksamhet i Filippinerna

I Filippinerna har AFRY varit involverat i ett brett spektrum av projekt inom energisektorn. Detta inkluderar markmonterade, flytande och takmonterade solceller, land- och havsbaserad vindkraft, batterilagring, vattenkraft, pumpade lagringssystem, biomassa och naturgaskraftverk, terminaler för flytande naturgas (LNG), LNG-to-Power, kärnkraft samt överförings- och distributionsnät. Sammantaget har AFRY framgångsrikt genomfört över 220 uppdrag inom kraftsektorn i Filippinerna, vilket visar på en stark förmåga att ta fram hållbara lösningar som accelererar landets omställning till en framtid med ren energi.

För mer information, kontakta:

Petteri Härkki, Regional Director Asia, Renewable Energy and Thermal Power
petteri.harkki@afry.com

Nicky Gemperle, President, AFRY Philippines
nicky.gemperle@afry.com

Virginia Ferrari, Communications Manager, Energy
virginia.ferrari@afry.com

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.

Making Future