Ändringar i koncernledningen

tis, 15/08/2023 - 08:30 CEST
Regulatory

AFRY gör ändringar i koncernledningen för att stärka lönsamheten i linje med bolagets affärsstrategi och finansiella mål. Robert Larsson blir ny divisionschef för Infrastructure och Martin Öman ny divisionschef för Industrial & Digital Solutions. Ändringarna träder i kraft den 1 september 2023.

Robert Larsson har utsetts till ny divisionschef för Infrastructure för att stärka lönsamheten och utveckla affären i divisionen. Robert har varit medlem i AFRYs koncernledning och divisionschef för Industrial & Digital Solutions sedan 2018. Robert har med ett tydligt ledarskap drivit en aktiv förändringsagenda på AFRY. Han har mer än 25 års erfarenhet inom affärs- och förändringsledning inom global industriell verksamhet med ledande befattningar på ABB.

Malin Frenning, nuvarande divisionschef för Infrastructure kommer att lämna AFRY för ett nytt uppdrag utanför bolaget.

-          De senaste åren har AFRY haft en positiv utveckling med god tillväxt och lönsamhet inom våra industriella divisioner samtidigt som lönsamheten i Infrastructure inte varit tillfredsställande. Robert Larsson och teamet i Infrastructure har ett tydligt mandat och som högsta prioritet att stärka lönsamheten och utveckla affären i divisionen. Jag vill passa på att tacka Malin Frenning för hennes engagemang och det goda samarbetet, och önska all lycka till med nya uppdrag i framtiden, säger Jonas Gustavsson, koncernchef och vd AFRY.

Martin Öman har utsetts till ny divisionschef för Industrial & Digital Solutions. Martin har framgångsrikt utvecklat AFRYs affär inom framför allt fordonsindustrin och de senaste åren har han varit VP and Head of Product & Software Engineering. Martin har mer än 20 års erfarenhet från ledande befattningar inom industrin såsom Saab Automobile/General Motors, LeanNova Engineering, och har sedan 2015 arbetat som affärsområdeschef på AFRY. Martin har en civilingenjörsexamen i maskinteknik och en masterexamen i ledning av teknikbaserad verksamhet från Chalmers Tekniska Högskola.

-          Jag vill välkomna Martin Öman till koncernledningen och ser fram att fortsätta vårt samarbete. Martin är en ytterst erfaren och kompetent ledare som med starkt kundfokus som förmår att utveckla affären och samtidigt engagera och leda stora team. Den gröna transformationen inom industrin är påtaglig och tillsammans med Martin och teamet så kan vi fortsätta att skapa värde för våra kunder, säger Jonas Gustavsson.

Ändringarna i koncernledningen träder i kraft den 1 september 2023.

Corporate Communication AFRY AB (publ)

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 aug 2023 kl 08:30 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Andrea Giesecke, Head of Sustainability and PR Communication

+46762655216, andrea.giesecke@afry.com

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 24 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.

Making Future